FlexMoment

Afstudeer project 2021

Probleemstelling

Flexpower Europe is een start-up bedrijf, gevestigd in Rotterdam. Zij maken zich sterk voor het verzachten van fysieke beperkingen d.m.v. hun sportcrème. Deze sportcrème zorgt voor soepele spieren en sneller herstel, bedoeld om voor en na een oefening te gebruiken. Flexpower Europe wilt dat hun gebruikers zich goed voelen. Zij vinden dat fysieke beperkingen je niet mogen weerhouden van de activiteiten die goed zijn voor je gezondheid en waar je gelukkig van wordt. Om deze missie na te leven zijn zij overgestapt van de doelgroep ‘sporters’ naar ‘actievelingen’. De kernwaardes zijn: kom in beweging, wees onbevreesd en eerlijkheid is alles.

Zij merken dat deze waardes niet over komen in de merkbeleving. De toegevoegde waarde voor de klanten lijkt vooral op productniveau te liggen. Naar aanleiding van die probleemstelling, kreeg ik de de praktijkvraag: Hoe kan Flexpower Europe hun doelgroep een waardevolle merkbeleving laten ervaren, nog voordat zij een aankoop hebben gedaan?

“Wanneer ik de tijd heb, hebik hardlopen nodig om mijnhoofd leeg te maken.”

- Respondent

De doelgroep

Mijn doelgroeponderzoek is opgedeeld in drie rondes. Ronde één bestaat uit een enquête met 42 respondenten. Hier toets ik de merkwaardes van Flexpower Europe bij hun huidige klanten om te bepalen in hoeverre deze beleefd worden. Ronde twee bestaat uit een diepte interview met 6 respondenten om door te vragen op de enquêteresultaten, Ronde drie bestaat uit een waarde-, interesse- en bezigheden-onderzoek naar de nieuwe doelgroep, actievelingen. Deze ronde telt 8 respondenten. Het onderzoek heeft geleid tot de volgende inzichten:

Hoofd leeg maken

Actievelingen hebben een druk bestaan. Daardoor zijn zij opzoek naar rust en balans. Dit vinden zij o.a. door te sporten/bewegen. Het zorgt ervoor dat ze hun hoofd leeg kunnen maken en zo weer ruimte hebben voor andere zaken. Wanneer ze hun hoofd leeg kunnen maken, kunnen zij goed tegen een stootje.


Bewegen is energie

Casual actievelingen voelen zich voldaan en energiek nadat zij een beweeg/sport moment hebben gehad. Wanneer zij besluiten om niet te sporten, door te weinig tijd of energie, voelen ze zich vaak extra vermoeid en futloos. Het voelt als een gemiste kans.


Goed voelen

Goed voelen betekent voor de casual actieveling om blij te zijn met zichzelf. Wanneer ze zich goed voelen hebben zij zin om dingen te ondernemen. Zij voelen zich goed wanneer zij een rustige geest ervaren. Hier hebben zij balans voor nodig.


Druk bestaan

Casual actievelingen hebben een druk bestaan. Vaak zitten andere prioriteiten, zoals werk, hen in de weg om voldoende tijd voor zichzelf te hebben. Vaak ervaren zij hun werk als mentaal belastend. Het kan er dus voor zorgen dat ze te weinig tijd over houden, of mentaal te vermoeid zijn om wat voor zichzelf te gaan doen.

Ontwerpvraag

Op basis van het doelgroeponderzoek is te concluderen dat de casual actieveling graag goed voor zichzelf zorgt om lekker in hun vel zitten. Al hebben zij hier niet altijd evenveel tijd of energie voor. Op basis daarvan formuleer ik mijn ontwerpvraag: “Hoe kan ik voor de drukbezette actievelingen een moment creëren waardoor zij goed in hun vel zitten?” Het ‘goed in hun vel zitten’ betekent in deze: mentale rust ervaren (hoofd leeg) en een energiek gevoel ervaren.

Ontwerprichtlijnen

Vanuit de ontwerpvraag ben ik creatieve technieken gaan toepassen. Zelfstandig heb ik technieken toegepast als Mindmaps en Value proposition canvas.

Om de kennis en ervaringen van anderen te betrekken, heb ik een creatieve sessie georganiseerd. De deelnemers bestaan uit twee studenten van de opleiding Mens & Techniek van de Hogeschool Rotterdam, een ontwerper en onderzoeker bij Creating 010 en een service design-docent van de Hogeschool Rotterdam. Tijdens deze sessie heb ik de methodes Forced Assosiation en Brain Writing toegepast. De uitkomsten daarvan heb ik uitgewerkt in low-fid prototypes en getest bij de doelgroep. Aan de hand van de testresultaten heb ik mijn ontwerprichtlijnen opgesteld.

01. Motiveren

02. Begeleiding

De interventie moet de gebruiker motiveren om te bewegen.

De interventie moet de gebruiker begeleiden naar een beweegmoment.

03. Ondersteuning

04. Advies

De interventie moet de gebruiker begeleiden tijdens het uitvoeren van een beweegmoment.

De interventie moet de gebruiker advies op maat bieden.

Concept

Vanuit de ontwerprichtlijnen heb ik iteraties toegepast op het concept door user testing en usability testing uit te voeren. Zo hebben onderzoek, literatuur, creatieve technieken en testresultaten geleid tot de totstandkoming van mijn concept, Flexmoment. Dit is een tool die de motivatie en ondersteuning biedt met als doel om op een laagdrempelige manier een beweegmoment te creëren.

Beweegadvies

Het doel van het beweegadvies op maat is om die stap naar een beweegmoment kleiner te maken. Het advies neemt mee hoeveel tijd, ruimte en energie iemand heeft en welke voorkeur zij hebben qua categorie en intensiteit.

Ondersteuning

De app laat zien hoeveel de gebruiker die dag al heeft bewogen om te laten zien hoe ver ze al op weg zijn. Daarnaast bevat het tutorial filmpjes om ondersteuning te bieden bij het uitvoeren van het beweegmoment.

Smeertips

Om ook verzorging voor het lichaam voor en na het bewegen mee te nemen, krijgen de gebruikers smeertips bij beweegmomenten waar dit relevant voor is.

Motivatie

De app laat zien hoeveel de gebruiker die dag al heeft bewogen om te laten zien hoe ver ze al opweg zijn. Daarnaast bevat het tutorial filmpjes om ondersteuning te bieden bij het uitvoeren van het beweegmoment.

Reflectie

Tijdens dit project wilde ik mezelf graag uitdagen om te experimenteren met een hybride concept. Bij het testen van dit concept, kwam ik er achter dat dit niet aansloot op de wensen van de doelgroep. Bij het testen merkte ik ook aan mijzelf dat ik moeite had met het uitleggen van het concept wanneer er vragen werden gesteld. Dit was een indicatie dat het geen duidelijk doel en geen sterke basis had. Dat probleem was terug te herleiden naar de ontwerpcriteria, die te breed waren. Hierdoor ben ik terug gedoken naar mijn onderzoek, om duidelijke inzichten te formuleren. Mijn Figma board bleek hierbij een groot hulpmiddel te zijn. Hier heb ik mijn inzichten per week bij gehouden zodat ik een visueel overzicht had over mijn proces. Wanneer ik de inzichten had geformuleerd en op een rijtje had gezet, was het een stuk makkelijker om het proces af te bakenen middels de ontwerprichtlijnen en criteria. Ik heb nu gemerkt hoe belangrijk het is om de gemaakte ontwerp beslissingen duidelijk te formuleren, en niet alleen visueel bij te houden.

Tijdens dit ontwerpproces was het een persoonlijk doel om multidisciplinaire samenwerkingen te organiseren omdat ik dat zo waardevol vond tijdens mijn Honours Program project. Binnen de context van mijn project heb ik een creatieve sessie georganiseerd. Bij deze sessie zijn er experts op verschillende gebieden samen gekomen en hebben zij middels de brainstorm methodes op elkaars ideeën kunnen voortborduren. Deze sessie heeft er voor gezorgd dat ik heb kunnen uitzoomen en weer met een helikopterview naar mijn project heb kunnen kijken. Dit was erg waardevol omdat ik moeite had met het uitzoomen na het inzoomen tijdens het onderzoeken.

Al met al heb dit afstudeerproject ervaren als een waardevolle uitdaging waar ik mijzelf heb kunnen ontwikkelen op het gebied van het inrichten van een ontwerpproces, onderzoeken, synthetiseren van inzichten tot data en grafisch vormgeven.