Flexpower

Webdesign project 2021

Probleemstelling

Flexpower Europe is een start-up bedrijf, gevestigd in Rotterdam. Zij maken zich sterk voor het verzachten van fysieke beperkingen d.m.v. hun sportcrème. Deze sportcrème zorgt voor soepele spieren en sneller herstel, bedoeld om voor en na een oefening te gebruiken. Flexpower Europe wilt dat hun gebruikers zich goed voelen. Zij vinden dat fysieke beperkingen je niet mogen weerhouden van de activiteiten die goed zijn voor je gezondheid en waar je gelukkig van wordt. Om deze missie na te leven zijn zij overgestapt van de doelgroep ‘sporters’ naar ‘actievelingen’. De kernwaardes zijn: kom in beweging, wees onbevreesd en eerlijkheid is alles.

Zij merken dat deze waardes niet over komen in de merkbeleving. De toegevoegde waarde voor de klanten lijkt vooral op productniveau te liggen. Naar aanleiding van die probleemstelling, kreeg ik de de praktijkvraag: Hoe kan Flexpower Europe hun doelgroep een waardevolle merkbeleving laten ervaren, nog voordat zij een aankoop hebben gedaan?

“Fris, toegankelijk en feel good.”

- Opdrachtgever

UX Analyse

Om in kaart te brengen hoe de huidige website presteert, voer ik een User Experience analyse uit. Het doel van deze analyse is om de Flexpower Europe website te optimaliseren. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de tools Hotjar en Google Analytics,

Om te bepalen hoe de huidige website presteert, analyseer ik het klantgedrag ten opzichte van de website doelen: het verhogen van de conversie, bezoekers informeren over het product bewegingsgerelateerde onderwerpen en bezoekers motiveren om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Inzichten

Op basis van de data uit Hotjar en Google Analytics, heb ik een aantal inzichten vastgesteld. Op basis van deze inzichten stel ik hypotheses op, waarvan in verwacht dat deze de conversie zullen verhogen. Een aantal van mijn inzichten waren:

Product pagina

De link naar de productpagina zat ‘verstopt’ achter een non-responsive afbeelding. In clickmaps was te zien dat een laag percentage van de bezoekers hier op klikte. Veel bezoekers hadden niet in de gaten dat die afbeelding een button was, waardoor zij waardevolle informatie misliepen.


Community

Op de scroll map was te zien dat een groot percentage van de bezoekers de community form zagen, waar zij zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. Toch vulde een klein percentage dit formulier in.


CTA’s

De meeste clicks op de homepagina waren op shop gerelateerde Call To Action’s (CTA’s). Deze werden ook visueel het meest onder de aandacht gebracht. Echter was deze aanpak niet meer in lijn met de wens van Flexpower Europe om zichzelf te positioneren als een gids in lichaamsverzorging.


Blog

Uit Google Analytics paginaweergaven en Hotjar recordings is te constateren dat bezoekers de blog content waardevol vinden. Deze pagina’s worden veel bezocht en worden daadwerkelijk gelezen. Echter zijn deze alleen te bezoeken als landingspagina, en niet via de homepagina.

Hypotheses

Tijdens het ontwerpen van de re-design heb ik mij gefocust op de positionering van Flexpower Europe als gids in lichaamsverzorging. Daarbij heb ik meer nadruk gelegd op de toegevoegde waarde die zij creëren, naast het verkopen van de sportcrème. Dat houd in: meer focus op de waardevolle informatie, gegoten in een vorm die makkelijk te consumeren is voor de actieveling. Een aantal van deze hypotheses zijn:

Product pagina

Door de producten pagina’s (Doorzetter en Goalgetter) duidelijker onder de aandacht te brengen, zullen deze meer traffic genereren. Een manier om dit te doen is om de afbeelding responsive op een hover te maken. Dit is een methode die vaker wordt toegepast op producten en dus zullen de meeste klanten dit herkennen als een klikbare afbeelding.


Community

Een manier om bezoekers te motiveren om zich aan te melden voor een nieuwsbrief is door een beloning aan te bieden, bijvoorbeeld een aanbod van 10% korting.


CTA’s

Op dit moment wordt de shop pagina het meest onder de aandacht gebracht. De ‘Ontdek meer’ button scrolt door naar waardevolle informatie; hoe het product werkt. Toch krijgt deze een stuk minder aandacht van bezoekers dan de shop. Dit kan opgelost worden door meer gewicht te geven aan de waardevolle informatie in het ontwerp.


Blog

Door de landingspagina’s onderdeel uit te laten maken van de blog, zullen de home pagina bezoekers beter toegang krijgen tot deze informatie. Wanneer er meer traffic ontstaat naar waardevolle informatie, zal dit bijdragen aan de positionering als gids en het creëren van vertrouwen bij de doelgroep.

Ontwerp

Als eerste stap voor het ontwerp heb ik de termen besproken met het Flexpower team als fris, zacht, toegankelijk, ‘feel good’. Op basis van die termen en mijn hypotheses ben ik begonnen met mijn eerste ontwerp in de vorm van schetsen. Deze heb ik uitgewerkt in prototype binnen Figma en gepresenteerd aan het team van Flexpower Europe. Hierop volgde een feedbackronde en de opdracht om de beeldtaal te overleggen met een fotograaf voor nieuwe foto’s voor o.a. de nieuwe website. Die opdracht heb ik samen met mijn collega afstudeerstagiaire opgepakt. Wij hebben middels een moodboard de gewenste ‘look and feel’ gecommuniceerd met de fotograaf en andere belanghebbenden. Vervolgens heeft het team van Flexpower Europe teksten aangeleverd, die ik heb verwerkt in het prototype. Een externe partij heeft de website gebouwd. Mijn rol daarin was om de content aan te leveren samen met de link naar het Figma prototype.

Reflectie

Deze opdracht heb ik uitgevoerd tijdens mijn afstudeerproject, en dus had ik veel op mijn bord op dat moment. Ik vond het lastig om in te schatten hoeveel tijd ik nodig zou hebben voor deze opdracht, doordat ik er nog niet veel ervaring mee had. Ik ging akkoord met een deadline waarvan ik dacht dat ik die alleen zou halen door veel over te werken. Uiteindelijk merkte ik dat de deadline toch te krap was, en dat mijn afstudeerproject er onder ging lijden. Dit probleem heb ik aangepakt door in gesprek te gaan met mijn afstudeerbegeleider. Hier heb ik de situatie uitgelegd en aangeven wat de druk van de website deadlines met mij deed. Ook legde ik uit dat ik het moeilijk vond om in te schatten hoeveel tijd het mij zou kosten omdat ik nog weinig ervaring heb met het ontwerpen van een volledige website. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om voldoende tijd in te schatten voor een opdracht, en rekening te houden met eventuele ruis. Ik heb geleerd dat voor een prettige samenwerking, het stellen van realistische verwachtingen belangrijk is voor zowel mezelf als voor de andere partij.