Create - EV

Honours Program 2020

Probleemstelling

Tijdens het Honours Programme kreeg ik de kans om met een multidisciplinair team samen te werken. Mijn team bestond uit een Communicatie student, twee Technische IT studenten en twee CMD studenten, waaronder mijzelf.

Tijdens dit project was onze opdrachtgever Creating 010, het kenniscentrum van de Hogeschool Rotterdam dat onderzoek doet naar maatschappelijke transformaties die samenhangen met digitalisering en ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologie. Deze opdracht betreft de sociale robot AV1 die bedoeld is voor langdurig zieke studenten aan de Hogeschool Rotterdam. AV1 is een simpel vormgegeven robot die met haar ‘cuteness factor’ en bestuurbare emotie uitdrukkingen en brug vormt tussen de klas en de zieke student. Echter werden er een aantal problemen ervaren met EV1 waaronder de kosten, geen brede communicatie keuzes en vertraging tussen de interface en de robot. Aan ons, het team, om dit concept te verbeteren.

“Ik ervaarde sociaal isolement. Je mist toch de interactie met de klas. Niet zo zeer over lesstof maar de tussendoor dingetjes.”

- Respondent

Inzichten

Uit diepte interviews blijkt dat langdurig zieke studenten het belangrijk vinden dat de robot verbale zowel als non-verbale communicatie ondersteunt om de beleving van de klas zo veel mogelijk na te bootsen. Wel willen zij vrij zijn in de keuze hoe hun non-verbale communicatie wordt doorvertaald naar de klas i.v.m. privacy. Ook blijkt dat deze studenten het sociale aspect van de opleiding erg misten. Het kunnen ondersteunen van het sociale contact is dus een belangrijk onderdeel van dit project.

Aan de hand van die inzichten is de ontwerpvraag opgesteld: Hoe kan een langdurig zieke student deelnemen aan de lessen op afstand, op een manier die de non-verbale communicatie ondersteunt?

Sociaal isolement

De doelgroep ervaart sociaal isolement wegens het niet naar school kunnen. Zij missen de lesstof, maar vooral de gesprekjes tussendoor met klasgenoten.


Live contact

De doelgroep geeft aan dat zij het gevoel krijgt dat hun teamgenoten hen niet volledig betrekken bij het project. De doelgroep ervaart dat zij niet echt bij het team horen, maar wel een bijdragen moeten leveren via de mail, Dropbox, etc. Hierdoor hebben zij behoefte aan live contact met hun teamgenoten wanneer er aan het project wordt gewerkt.


Privacy

De doelgroep hebben behoefte aan privacy. Zij voelen zich niet comfortabel om zelf op beeld te verschijnen door dat zij er moe en ziek uit kunnen zien.


Emoties

De doelgroep geeft aan dat non-verbale communicatie een belangrijk onderdeel is voor het nabootsen van aanwezigheid in de klas. Ondanks dat zijzelf niet zichtbaar willen zijn, willen zij wel graag hun emoties kunnen tonen.

Ideevorming

Na de eerste brainstorm sessie met het team, werd het duidelijk dat wij drie hoofd componenten wilden gaan combineren. De brainstormsessies hieropvolgend stonden in het teken van deze elementen en welke invullingen wij hier aan wilden geven.

Doordat niet al mijn teamgenoten even bekend waren met brainstorm methodes, heb ik het boek Design. Think. Make. Break. Repeat. (Tomitsch, 2018) ingezet om gezamelijk de brainstormmethodes te bepalen.

Praktisch

Het product moet makkelijk mee te nemen zijn van lokaal naar lokaal. Ook moet het goed op een tafel kunnen staan en bestuurbaar kunnen zijn.


Communicatie

Het product moet de communicatie ondersteunen tijdens het verrichten van groepswerk.


Emotie

Het moet emoties kunnen overbrengen. Ook moet het een ‘cuteness factor’ bevatten zodat het empathie opwekt bij de belanghebbenden.

Concept

Na het brainstormen over mogelijke invullingen, heb ik A-B testen ingezet. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van schetsen om het concept op een visuele en laagdrempelige manier bij de doelgroep te testen. Het doel van deze test was om te bevestigen of deze functionaliteiten aansluiten bij de behoeftes van de doelgroep. Ook was een doel om te achterhalen welke uiting van deze functionaliteiten het meest gebruiksvriendelijk voor hen is.

Aan de hand van het onderzoek, brainstormsessies en testresultaten is het concept, Create-EV tot stand gekomen. Create-EV bestaat uit een robot met o.a. een 360° camera, wieltjes en een hologram. De robot is bestuurbaar op afstand door de gebruiker. Daarnaast kan de gebruiker face tracking instellen. Zo hoeft de gebruiker niet steeds het beeld bij te stellen om bijvoorbeeld de docent te volgen.

Met de bijbehorende applicatie kan de gebruiker een eigen avatar creëren, die als hologram zal verschijnen in de robot. Deze avatar kunnen zij personaliseren door het uiterlijk, maar ook de persoonlijkheid aan te passen. Zo zal de avatar geautomatiseerde animaties vertonen om de gebruiker nog beter te representeren.

Resultaat

Mijn teamgenoten en ik verwachten dat gebruikers aan de hand van Create-EV op een prettige manier vanuit huis hun opleiding kunnen volgen. Wij verwachten dat door de ondersteuning van verbale en non-verbale communicatie het sociale isolement, wegens het langdurige ziek zijn, zal verminderen. Wij geloven dat Create-EV jouw manier van communiceren ondersteunt.

Zie de onderstaande video om een beter beeld te krijgen van Creat-EV in de praktijk, vanuit het perspectief van de zieke student.

Reflectie

Bij het begin van de brainstorm fase begon de lockdown en moesten wij vanuit huis werken. Dit maakte dit project tot een grote uitdaging. Niet alleen hadden wij voor het eerst te maken met een multidisciplinair team, ook hadden wij voor het eerst te maken met deze nieuwe manier van studeren.

Door alle afleidingen die de pandemie met zich meebracht, kwam het project een week stil te liggen. Inhoudelijk kregen wij de feedback dat ons concept nog te vaag was, en definitie nodig had. De communicatie onderling ging op dit moment niet vloeiend. Uiteindelijk besloot ik op voorbehoud wat knopen door te hakken om het balletje weer te laten rollen. Dit deed ik middels een UX template waarin ik het concept meer vorm had gegeven. Zo hadde wij concrete stof om over te sparren. Mijn insteek was om op deze manier consensus te kunnen bereiken binnen het team.

Ik merkte dat mijn teamgenoten hier positief op reageerden. Doordat wij als team middels het UX template knopen hadden doorgehakt, werd er ook duidelijk wat er nog moest gebeuren.Er kwam weer een stip op de horizon.

Mijn grootste verbeterpunt is het feit dat wij binnen het team voornamelijk communiceerden via Whatsapp. Het contact was met name in deze situatie van belang doordat mijn teamgenoten en ik niet vanuit dezelfde disciplines komen. Hierdoor is niet iedereen even bekend met bijvoorbeeld het uitvoeren van doelgroeponderzoek. Ik heb gemerkt dat het juist dan erg van belang is voor het team om elkaar veel te spreken, het liefst middels een videogesprek.